Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku wpisał się na stałe w kalendarz początku grudnia od 2016 roku. Angażuje językoznawców, dziennikarzy oraz rzeszę zarówno młodszej, jak i dużo starszej młodzieży. Plebiscyt jest organizowany przez Wydawnictwo Naukowe PWN we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim, a jego celem jest popularyzacja języka polskiego poprzez wybór najciekawszych i najpopularniejszych wśród młodzieży słów, określeń czy wyrażeń. Organizatorzy deklarują, że zależy im na wywoływaniu pozytywnych emocji, refleksji nad zmianami językowymi oraz na zachowaniu przyjaznej atmosfery i kultury. Co ważne, zgodnie z regulaminem Młodzieżowe Słowo Roku nie musi być nowe, slangowe ani najczęściej używane w danym roku.
ESSA CZY ONUCA?
Na ile wybór w plebiscycie odzwierciedla prawdziwy język młodych Polaków? Postanowiliśmy przyjrzeć się temu zagadnieniu, wykorzystując ręczną, a więc bardziej pogłębioną analizę jakościową i ilościową z wykorzystaniem najlepszych dostępnych na rynku programów do monitoringu Internetu. Badane przez nas kanały to miejsca w polskim Internecie, gdzie młodzi ludzie są obecnie najczęściej aktywni językowo, tzn. TikTok, Twitter, Youtube oraz Facebook
- Analiza młodzieżowego słowa roku była dla nas fascynującym wyzwaniem. Od lat śledzimy ten plebiscyt i typujemy zwycięzców. W tym roku postanowiliśmy podejść do sprawy profesjonalnie, wykorzystując nasze narzędzia zawodowe i doświadczenie. Z niecierpliwością czekaliśmy na wyniki głosowania internautów – mówi Katarzyna Dudek, reprezentująca Dział Badawczy naszej agencji.
Badanie objęło okres od początku roku (1.01.2022) do 10.10.2022, kiedy to został ogłoszony tegoroczny plebiscyt.
Wyniki, naszym zdaniem, przedstawiają się następująco.
Najbardziej popularnym słowem okazało się „onuca”, z wynikiem 297 437 użyć. Po analizie jakościowej doszliśmy jednak do wniosku, że jest to słowo używane w internecie przede wszystkim przez dorosłych. Wskazuje na to np. fakt, że słowo to pojawiało się głównie w kontekście wojny, polityki i konfliktów społecznych. A z użyciem tego słowa dominowały wypowiedzi na Twitterze oraz Facebooku publikowane i udostępniane przez dorosłych użytkowników Internetu.
W związku z tym faktycznie najczęściej używanym w 2022 roku młodzieżowym słowem według naszego zespołu badawczego zostało „rel” z wynikiem 205 459. Słowo pochodzące od angielskiego relatable, stosowane jest jako potwierdzenie uniwersalności doświadczeń. Najwięcej wypowiedzi zawierających słowo rel odnotowano na Facebooku i Twitterze. Warto jednak zauważyć, że spośród wszystkich dwudziestu badanych słów, miało ono najwięcej wzmianek na TikToku – użyto go aż 10 507 razy. Rel, jako odpowiedź – potwierdzenie „mam tak samo”, jest bardzo proste w użyciu w najróżniejszych kontekstach, w codziennych konwersacjach i w reakcji na treści publikowane w Internecie.
Słowo „essa”, które zwyciężyło w plebiscycie PWN, w badaniu zajęło 5. miejsce, wyprzedzone przez sformułowania takie, jak „twoja stara” i „cringe”.
BADANIA INTERNETU – O CO W TYM CHODZI?
Badanie młodzieżowego słowa roku to jeden z przykładów działań agencji. Oferujemy szeroki zakres zadań marketingowych i reklamowych; wśród nich znajdują się badania rynku oferujące kompleksowy monitoring mediów. Polega on na takich zadaniach, jak codzienny i cyklicznie raportowany monitoring marki, monitoring konkurencji z uwzględnieniem sentymentu i z wnioskami, badania wsteczne dotyczące zarówno wizerunku marki, jak i danego tematu. Jedną z usług specjalnych jest całodobowy monitoring antykryzysowy, oparty na trzech analizach alertów w ciągu dnia nastawionych na detekcję wystąpień o potencjale kryzysogennym.
- Dzięki swojemu doświadczeniu jesteśmy w stanie skategoryzować wpisy w sieci w sposób w jak najbardziej zbliżony do intencji nadawców. Programy monitorujące nie są w stanie wyłapać ironii oraz kontekstu, ignorują słowa z błędami językowymi – tłumaczy Jan Kaczyński, Research Manager Coordinator z Creative Harder.
- Obserwowaliśmy zeszłoroczne edycje plebiscytu i towarzyszące im dyskusje. Zastanawialiśmy się, czy wybrane słowa są rzeczywiście najbardziej młodzieżowe? Postanowiliśmy to zweryfikować w tym roku za pomocą naszych zawodowych narzędzi. A szczególnie w tego typu badaniach ważne jest nie tylko skupienie się na twardych danych dostarczonych przez programy, ale przede wszystkim analiza jakościowa dokonana przez wyspecjalizowanych ekspertów – socjologów - podkreśla Kamil Magot, Dyrektor Generalny CreativeHarder. - Dzięki temu obraz opinii prezentuje się jako bardziej zróżnicowany i wielopoziomowy, a uzyskane w ten sposób dane w dalszej kolejności podlegają manualnej weryfikacji adekwatności i sentymentu. Inicjatywa badacza pozwala z szumu informacyjnego wycyzelować wartościową wiedzę na temat postaw internautów.
Cały raport pobrać można tutaj.
Kontakt: kamil.magot@creativeharder.pl